- ostrzeganie strony przeciwnej, w sposób określony przez organizację patronującą, ze zapowiedź partnera zawiera taką informację, która bez odpowiednich wyjaśnień może nie być zrozumiana przez któregoś z przeciwników.
Atut
- każda karta koloru atutowego, wyznaczonego mianem kontraktu.
- 100 lub więcej punktów za lewy uzyskane w jednym rozdaniu.
Dołożenie do koloru
- dołożenie w lewie karty w kolorze wyjścia.
Dziadek
1. Partner rozgrywającego od momentu odsłonięcia karty pierwszego wyjścia. 2. Wyłożona na stole - po odsłonięciu karty pierwszego wyjścia-ręka gracza, którego partner stał się rozgrywającym.
Fałszywy renons
- dołożenie karty w innym kolorze niż wyjścia, mimo że istniała możliwość dodania do koloru.
Gra
- okres od rozpoczęcia licytacji do zakończenia rozgrywki.
Honor
- As (A), król (K), dama (D), walet (W) lub dziesiątka (10).
Kolejność licytowania i zagrywania
przepisowy porządek rozdawania kart, zgłaszania zapowiedzi i dokładania kart w lewach, to kierunek ruchu wskazówek zegara.
Kolor
- każda z czterech grup kart w talii, opatrzonych jednakowym barwnym symbolem: pik (),kier (),karo (),trefl ().
Kontra
- zapowiedź, której zgłoszenie po odzywce przeciwnika - o ile ta po skontrowaniu stanie się kontraktem powoduje odpowiedni wzrost wartości zapisu za wygranie albo przegranie tego kontraktu (przepisy 19 i 77).
Kontrakt
- ostatnia prawomocna odzywka zgłoszona w danej licytacji - także, gdy została skontrowana czy też zrekontrowana; stanowi zobowiązanie, że strona rozgrywającego weźmie - przy zachowaniu odnośnego miana w rozgrywce - zadeklarowaną liczbę lew,
Konwencja
1. Umowa partnerów nadająca zapowiedzi lub zagraniu sztuczne, zakodowane znaczenie. 2.Zagranie obrońcy, które umożliwia przekazanie informacji wynikającej z uzgodnienia z partnerem a nie z ogólnych zasad.
Lewa
1. Część składowa rozdania służąca do wyrażania wyniku kontraktu. 2. Cztery karty zagrane kolejno - po jednej z ręki każdego gracza - począwszy od karty wyjścia.).
Lewa deklarowana
1. Każda z lew, których liczbę wymienia odzywka. 2. Wszystkie lewy powyżej sześciu, jakie musi wziąć rozgrywający, aby zrealizować kontrakt.
LHO
- przeciwnik z lewej strony.
Licytacja
1. Proces ustalania kontraktu za pomocą następujących po sobie zapowiedzi; 2. Zbiór zapowiedzi zgłoszonych w rozdaniu przy danym stole,
uporządkowany w kolejności ich zgłaszania.(patrz przepis 17E)
Miano
- wymieniony w odzywce kolor lub bez atu.
Międzynarodowy punkt meczowy (IMP)
- jednostka międzynarodowej skali stosowana przy obliczaniu wyników - zgodnie z przepisem 78B.
Nadróbka
- każda lewa wzięta przez rozgrywającego ponad zobowiązanie określone kontraktem.
Nieprawidłowość
- każde odstępstwo gracza lub też graczy od norm postępowania ustalonych w niniejszych przepisach.
Obrońca
- każdy z przeciwników strony rozgrywającej.
Odzywka
- zapowiedź, która wymienia liczbę lew deklarowanych oraz miano.
Partner
- gracz tworzący wspólnie z innym parę przeciwko dwóm pozostałym graczom.
Pas
- zapowiedź gracza, który w danym momencie nie decyduje się zgłosić odzywki, kontry lub rekontry.
Pierwsze wyjście
- pierwsze zagranie w pierwszej lewie.
Po partii, przed partią
- założenia rozdania zgodnie, z którymi odnośna strona uprawniona jest do wyższych premii i zagrożona wyższymi karami za wpadki po partii niż przed partią (przepis 77).
Przeciwnik
- każdy z graczy, którzy przy stole tworzą parę przeciwną.
Psychologiczna zapowiedź
- zapowiedź stanowiąca wyraźne odstępstwo od uzgodnienia wzajemnego, co do siły ręki lub długości koloru.
- jednostka stosowana przy obliczaniu wyników w turnieju par lub indywidualnym (patrz przepis 78A).
Punkty zapisowe
- składniki liczbowe zapisu, brydża porównawczego (przepis 77); rozróżnia się: 1. Punkty za lewy - przyznawane stronie rozgrywającej; 2. Premie - dodatkowe punkty przyznawane za zrealizowanie kontraktu i nadróbki; 3. Kary za wpadki - przyznawane przeciwnikom rozgrywającego, gdy kontrakt został przegrany.
Rekontra
- zapowiedź, której zgłoszenie po kontrze przeciwnika powoduje - o ile ta po zrekontrowaniu stanie się kontraktem - odpowiedni wzrost wartość zapisu za wygranie albo przegranie tego kontraktu (przepisy 19 i 77).
Ręka
- karty otrzymane przez gracza w danym rozdaniu (ręka początkowa), także - niezgrana ich część w rozpatrywanym momencie.
RHO
- przeciwnik z prawej strony.
Rozdanie
1. Zbiór kart jednej talii rozdzielonych w wyniku rozdawania pomiędzy cztery określone ręce (rozkład rozdania); 2. Przechowywane w przegródkach pudełka rozdaniowego cztery ręce rozdania w znaczeniu 1, przypisane określonym pozycjom i przeznaczone do gry podczas sesji; 3. Rozkład rozdania traktowany jako całość wraz z przebiegiem licytacji rozgrywki.
Rozgrywający
- gracz, który realizuje kontrakt własnej strony i jako pierwszy zgłosił jego miano. Staje się on rozgrywającym po odsłonięciu pierwszego wyjścia (wyjątek - pierwsze wyjście poza kolejnością).
Rozgrywka
1. Część gry obejmująca zagrywanie kart; następuje po licytacji, w której zgłoszono odzywkę, a rozpoczyna się od odsłonięcia karty pierwszego wyjścia; 2. Zbiór zagrań w rozpatrywanym rozdaniu, uporządkowany w kolejności ich dokonywania przy danym stole.
Runda
- część sesji rozgrywana przez graczy pozostających przy tych samych stołach.
Sesja
- wyodrębniona w czasie część zawodów, w której rozgrywana jest określona przez organizację patronującą liczba rozdań.
Sędzia
- osoba wyznaczona do prowadzenia zawodów brydżowych i uprawniona do stosowania niniejszych przepisów.
Sprostowanie
- poprawienie nieprawidłowości lub skorygowanie jej następstw w taki sposób, aby przebieg licytacji czy też rozgrywki był jak najbardziej zbliżony do normalnego.
Strona
- dwaj gracze tworzący parę przeciwko dwóm innym graczom.
Szlem
- tradycyjne określenie: kontrakt stanowiący zobowiązanie do wzięcia 7 lew deklarowanych.
Szlemik
- tradycyjne określenie: kontrakt stanowiący zobowiązanie do wzięcia 6 lew deklarowanych.
Talia
- zbiór 52 kart, odpowiadający wymogom gry w brydża (patrz przepis 1).
Team
- dwie lub więcej par tworzących zespół rozgrywający poszczególne rozdania o wspólny wynik - każdorazowo w ciągu sesji dwie pary na przeciwnych liniach różnych stołów, jeżeli regulamin zawodów zezwala na zespoły liczące więcej niż cztery osoby, możliwe jest dokonywanie - między sesjami - zmian w składzie teamu.
Uczestnik
1. W konkurencji indywidualnej - pojedynczy gracz; 2. W konkurencji par-para graczy nie zmieniająca swojego składu; 3. W konkurencji teamów - czterech lub więcej graczy tworzących team.
Wpadka
- każda lewa brakująca po zakończeniu gry stronie rozgrywającego do wypełnienia zobowiązania określonego kontraktem (przepis 77).
Wyjście
- pierwsza karta zagrana w lewie.
Wynik rozjemczy
- wynik orzeczony przez sędziego (patrz przepis 12). Może to być: 1. Procentowy wynik rozjemczy, przyznany stronom lub uczestnikom - gdy zapisu nie uzyskano, albo - gdy prawidłowe porównanie zapisów nie jest możliwe, a powtórne rozdawanie nie może mieć miejsca; 2. Zapisowy wynik rozjemczy, dobrany odpowiednio przez sędziego i przyznany stronom, w punktach zapisowych - zamiast zapisu, który uzyskano w następstwie nieprawidłowości.
Zagranie
- dołożenie karty danej ręki do lewy, włączając pierwszą kartę w lewie (wyjście).
Założenia rozdania
- wskazania pozycji rozdającego (ang. dealer) i strony
(stron) "po partii" (ang. vulnerable), oznaczone na pudełku rozdaniowym i zależne od jego numeru. Założenia rozdania mają wpływ na jego wynik punktowy (przepis 77).
Zakryta karta
- karta położona przed graczem w sposób uniemożliwiający dostrzeżenie jej koloru i wysokości.
Zapis częściowy
- 90 lub mniej punktów za lewy uzyskane w jednym rozdaniu.